Aankopen via internet

Tegenwoordig is het bijna niet meer weg te denken: online shoppen.

Online shoppen is veel makkelijker en bespaart tijd in vergelijking met het fysiek shoppen in een winkel – ten minste vanuit het perspectief van de koper. Voor de verkoper zijn het de spelregels die het verschil maken.

Als u als bedrijf producten online verkoopt en levert aan consumenten dan is het van belang de afwijkende regels – ten opzichte van het verkopen vanuit een fysieke winkel – goed te weten anders kan uw foutieve werkwijze gesanctioneerd worden met een geldboete.

Zo heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) onlangs een bedrijf beboet vanwege het overtreden van de regels. De consumenten die de geleverde producten bij dat bedrijf hebben geretourneerd, kregen het betaalde bedrag niet automatisch retour. Uit onder meer een onderzoek van de Consumentenbond is gebleken dat de klanten alleen op verzoek het bedrag kregen geretourneerd. Dit is niet zoals het hoort.

Uit de wet blijkt dat de consument bij een online aankoop een retourrecht heeft. De consument heeft de mogelijkheid om binnen 14 dagen na ontvangst het product zonder opgave van redenen te retourneren. Het bedrag dat de consument heeft betaald dient vervolgens automatisch te worden teruggestort. Op welke manier dat dient te gebeuren is afhankelijk van de betaalwijze die de consument heeft gebruikt.

Heeft u ook een bedrijf dat online producten verkoopt en heeft u een juridische vraag? Schroom niet contact met ons op te nemen. Onze huisjuristen zijn u graag van dienst.

Leave a reply