Gedetacheerde werknemer

Detacheringsbedrijf verantwoordelijk voor fouten gedetacheerde werknemer?

Het gerechtshof in Den Haag heeft zich begin augustus over deze vraag moeten buigen. Zoals vaak voorkomt begon dit geschil met het onbetaald laten van de facturen aan het detacheringsbedrijf. Het detacheringsbedrijf heeft de vordering overgedragen aan de deurwaarder. Het bedrijf dat de werknemer had ingeleend stelt vervolgens het detacheringsbedrijf aansprakelijk en stelt het navolgende:

“Hierbij stellen wij U aansprakelijk voor de, door uw medewerker, veroorzaakte schade aan ons gebouw. Doordat ook een waterleiding is de vloeistofdichte vloer is geraakt, en deze ook hersteld moet worden, door een erkend bedrijf, heeft deze aansprakelijkheidsstelling lang op zich laten wachten. “

Uiteindelijk belandt dit geschil bij het gerechtshof. Het hof oordeelt in deze uitspraak dat het aan de inlener is om erop toe te zien dat de gedetacheerde werknemer zijn werk correct uitvoerde. In de detacheringsovereenkomst is ook geen bepaling opgenomen waarmee deze verplichting bij het detacheringsbureau wordt gelegd. Het hof wijst het hoger beroep van de inlener af.

Deze uitspraak van het gerechtshof maakt het duidelijk dat er geen wettelijke gronden bestaan die de aansprakelijkheid regelt in de verhouding tussen het detacheringsbedrijf en de inlener. Om dergelijke situaties te voorkomen is het verstandig gebruikt te maken van een (uitgebreide) detacheringsovereenkomst en/of algemene voorwaarden die rekening houden met dergelijke situaties.

Heeft u naar aanleiding van deze zaak vragen of wilt u meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met onze specialisten. Zij zitten voor u klaar om u verder te helpen.

Leave a reply